take me with you ~

Wednesday, March 30, 2011

..Forgive not Forget..

topik menjadi perbualan di ofis tadi adalah "memaafkan tp tidak melupakan"

aku yg sememang nye sgt ceria kat ofis (kecoh) hehe.. tetbe terfikir nak bertanya pendapat org berkenaan topik ni..soalan nye berbunyi begini.................
"KTE LEH RASE KE KALAU KTE WAT SALAH DGN ORG TP ORG TU XMAAFKAN KTE LG or ORG YG WAT SALAH NGN KITE TU LEH RASE X YG KTE XMAAFKAN DIA LAGI"

org yg terpilih utk jawab soklan ni ialah En Adzly & Pn Shamirah.thx sbb bg pendapat... mereka kata memaafkan tu lebih baik..jgn terus mnyimpan pkara2 negatif dlm hati.n soklan cepu cemas di ajukan oleh En Adzly (aku pgil dia uncle je kat opis) " knape ikin still xleh maafkan dia ke??." hehehe... aku pn mnjawab dgn penuh ikhlas dan yakin."mulut kata Ya...tp tidak pd Hati.huhuhu.bukan berdendam tp bg sdikit mse utk sume nye kembali oke.InsyaAllah sume nye akan oke.tp tgu je la.ari nye akan tiba... mybe smpai aku dah bercucu kot...huhu....

Memaafkan juga boleh menghilangkan stress?? yeke... oke2 aku try la pasni...

Bagi orang Islam, boleh guna cara bawah ni untuk memaafkan orang seikhlas hati..

    "Ya Allah, saya memaafkan (nama orang yang difikirkan) kerana Allah Taala. Saya maafkan setiap apa yang dia telah lakukan kepada saya selama ini dengan seikhlas hati saya. Saya memaafkan (nama orang yang difikirkan) kerana Allah Taala (ulang tiga kali)."

Memaafkan dan melupakan

Nampak mudahkan?? maaf and lupakan... tp xsemudah yg disngka...cmne plak kalau kesalahan tu agak berat. Maksudnya melupakan terus hal tu tanpa diingat lagi...

Selalunya, wlupn mulut kte kata dah maafkan org tu, tp kte mesti akan igt lagi perkara tu..Am i rite??
 Lagi-lagi klu perkara tu betul2 melukakan hati kte. Yg memberi kesan mendalam dalam diri. Perkara tu boleh menjadi ungkitan dikemudian hari even maaf telah diberikan. Ada kan macam tu sebab aku pun pnh alami benda tu. Xyah  nak tipu la. Kte bukanla nak berdendam dlm diri kite, cuma itu mcm menjadi benda yang kte akan kenang sampai bila-bila. Tak boleh nak lupa.urmmmm....

Sangat susah nak cari orang yang boleh lupakan perkara yang menyakitkan dalam diri dia macam tu je. Kalau kesalahan tu melibatkan duit, lagi orang susah nak lupakan. Kan? Ternyata tidak mudah menanamkan sikap ikhlas dalam diri untuk memaafkan orang lain.. Uncle pn ade cite dia sndiri xleh nk maafkan sumone yg habeskn duit dia.....bkn tamak sgt nk harta pn..tp disbbkan org berkenaan bersuka ria dgn duit tu..org laen plak terasa susah nye..huhuhu..

Renungan:

    "Orang yang berjiwa besar ialah orang yang mampu memaafkan kesalahan orang lain walaupun betapa sakit hati ketika kesalahan itu dilakukan ke atas dirinya kerana menyedari bahawa kemaafan meraih kasih sayang Allah SWT, tidakkah Allah antara namaNya “ Al-Afuwwu” Maha Pemaaf, maka ketika kita memaafkan kesalahan orang lain kita sedang berusaha merapatkan diri dengan Maha Pemaaf!"

____tapi untuk kesalahan yang berulang kali, mudah ke untuk kita memaafkan? Susahkan untuk menilai hati walaupun hati kita sendiri..(@_@) klu anda punya hati ,,,org laen juga punya hati dan perasaan...renungkan lah dan selamat beramal ____

No comments:

Post a Comment